23 SEPTEMBER 2014 | TEKST: JESSICA OOSTEN | FOTOGRAFIE: MARCO C. SLOT
02.11.2014
AUTOSALON
 Classic Racing BV
Katwolderweg
 14.00 tot 16.00 uur
Inschrijven!

“Ik dacht dat ik in de weg reed” 

“Van jou komt er geen klote terecht!”, met die woorden in zijn oren geknoopt tufte Cees op zijn brommertje weer naar huis. De Technische School, dat ging ‘em dus niet worden. De droom om automonteur te worden, viel na drie jaar in duigen. “Ik kon sleutelen als de beste, maar die theorie hè, die ging er gewoon niet in.” Cees Lubbers hijst eens flink aan zijn sigaar. Al kijkend naar de kringelende rook die zijn markante hoofd in een fascinerende blauwe mist zet, zegt hij genoeglijk: “Nu kijk ik naar mijn auto’s en motoren en denk ik: ‘Da’s toch wel mooi voor mekaar!” 

Wie: Cees Lubbers (66)
Woont in: Zwolle
Beroep: oud- veilingmeester en eigenaar BVA Auctions, nu eigenaar Classic Racing BV en teamchef Furori.
Zwolle: mooiste stad van Overijssel
Houdt van: auto’s restaureren, verzamelen en racen

Wie binnenkomt in de bedrijfshallen van Cees aan de Katwolderweg in Zwolle, is de komende uren zoet met ronddwalen. Meer dan 60 motoren en 15 klassieke bolides en bloedsnelle supercars staan te glimmen in de sfeervolle spotlights van de ...ja, showroom? Of is het een toonzaal? Een museum? Feit is dat zo’n geweldige collectie van -hoofdzakelijk Italiaans- design, niet ongezien mag blijven. “Zelf ga ik regelmatig op een stoeltje zitten om rond te kijken. Ik krijg hier heel veel inspiratie. Het gaat mij om de mooie lijnen. Italiaanse motoren zijn qua uiterlijk zoveel mooier dan de Engelse, alhoewel die veel beter lopen. Ik heb hier ook een Ferrari en een Maserati staan, maar dan wel op twee wielen.”

Motoren, daar begon het voor Cees mee. “Voor een paar tientjes kocht ik er ooit één, kilometers van mijn ouderlijk huis. Ben ik helemaal mee terug gelopen. Thuis was het bingo. Mijn moeder vond het niet goed. ‘Maar hij doet het helemaal niet’, sputterde ik tegen. Mocht de motor toch blijven. Na één dag sleutelen had ik hem natuurlijk aan de praat. Ik moest mijn ouders heilig beloven dat ik er niet mee op de openbare weg ging. Dus werd het een crossmotor, voor op het ‘pannekoekendiekje’ achter ons huis.” 

Bloedsnelle supercars en zeldzame klassiekers staan te glimmen in de spotlights
Ware roeping

Nadat Cees de school de rug had toegekeerd, begon een onstuimige, maar fortuinlijke carrière. Van waterputten maken bij een grondboorbedrijf naar de slachterij. Uiteindelijk vond hij zijn ware roeping als veilingmeester. De jongen die ooit een theorieboek het liefst meteen in de prullenbak mikte, haalde nu maar liefst vier taxatiediploma’s: levende have en vlees, vleesverwerkende machines, agrarische machines en metaal/houtbewerkingmachines. “Ik ben in mijn uppie begonnen met een veilinghuis. Later toen we online gingen –met BVA Auctions- werden we de grootste van Nederland.”

“Ik kwam als taxateur dus allerlei mooie dingen tegen op mijn pad. Maar van mijn verzameling heb ik nooit een auto of motor gekocht uit één van mijn veilingen. Dat is in de veilingwereld ‘not done’.”



ceeslubbers Zwolle
Levende geschiedenis

“Mijn mooiste auto is de Hirondelle. Dat was een echte ‘barn-finder’. Ik was –dertig jaar geleden- in Jipsen-Bourtange voor een bouwkundige taxatie, toen ik in een schuur onder de strobalen en oude deuren iets roods zag. Dat bleek de auto van de zoon des huizes. Voor 2.100 gulden wilde hij hem verkopen. Ik wist niet eens wat ik kocht. Hij heeft jaren op de zolder gestaan van mijn bedrijf. Pas toen ik in 2012 minder bezig was met de zaak, ben ik mijn vondst gaan restaureren. Het bleek een Hirondelle, gebouwd door Henk van Zalingen in 1959. Er zijn er maar drie van in de wereld. We hebben tijdens de restauratie ook nog een soort ‘wall of fame’ gebouwd voor Zalingen; vijf boeken vol krantenknipsels over hem en zijn creatie. Dat vind ik mooi, de historie levend houden!”  

10-jarige restauratieproject

Vijftien jaar geleden trof Cees op een parkeerplaats in de buurt van Muiden weer een nieuw project. “Donderwetter, da’s een mooie bus”. Ik kwam erachter dat de Engelse eigenaar met zijn boot in de haven lag. De bus ging niet veel later met mij mee naar huis. Tien jaar lang zijn we bezig geweest met de restauratie. Kon alleen op zaterdag. Ik was toen zo veel met mijn werk bezig, dat het voor mij heerlijk was om mijn hoofd leeg te maken. Van iets ouds iets moois maken. Ik vergat alles om me heen. Aluminium lijstje poetsen, houtwerk polijsten, plaatwerk buigen. Stukje bij beetje zie je iets ontstaan. Als een project klaar is, ben ik zo blij als een kind.” 



ceeslubbers Zwolle  ceeslubbers Zwolle
Gas erop

De laatste aanwinsten zijn een Lotus Elan uit 1963 en een Lancia uit 1939. “Daar ga ik historisch mee racen.” Want behalve in zijn werkplaats is Cees ook veel te vinden op het circuit en op autorally’s. Als het om de snelheid gaat, dan neemt Cees plaats in zijn BMW 325i E36 of BMW M3 6TR. Met snelheden van 250 kilometer per uur racet hij af op de finish. “Weet je, de jeugd is veel sneller dan ik. Maar als ik er twee of drie kan inhalen, geeft me dat al heel veel voldoening. Toen ik begon met racen liet ik me juist afzakken naar achteren. Ik had het idee dat ik in de weg reed. Totdat iemand zei: hé Cees, je bent aan het racen hoor, gas erop! Nu ben ik wel eens te optimistisch. Als ze niet aan de kant gaan, geef ik ze een deukje...per ongeluk. Mijn droom is om in een Mercedes AMG SLS GT3 te racen. Dat gaat nog een keer gebeuren.” 

Gediskwalificeerd

“Aan Spa Francorchamps koester ik goede herinneringen. Je mag daar alleen op standaard banden rijden, geen regenbanden. Tijdens een race had ik al vier coureurs de baan zien afglijden. Hup, die regenbanden eronder, zei ik. In de pits deden ze het met tegenzin. Ik reed alle tijden aan gort. Werd ik later natuurlijk wel gediskwalificeerd. Ik heb jaren in de clinch gelegen met de organisatoren. Het gaat toch om je veiligheid. Nu hebben we een deal: ik mag wel op regenbanden rijden, maar dan doe ik niet mee voor de punten. Maar weet je...ik rijd nu wel vooraan! Dat vind ik t mooiste wat er is!” 



ceeslubbers Zwolle
"Ik reed alle tijden aan gort. Later werd ik gediskwalificeerd."
Furori Mini Monza Racer

De allereerste auto waar Cees zijn oog op liet vallen, neemt inmiddels een bijzondere plek in zijn leven in. In een antiekzaak ontdekte Cees dertig jaar geleden een kleine raceauto: de BP Junior Grand Prix. “Sinds de aanschaf heeft die auto me gefascineerd. Dit jaar hebben we het model helemaal nagemaakt en Furori Mini Monza Racer gedoopt. Hiermee bezoeken we race-evenementen en geven zieke kinderen de kans om één dag even alles te vergeten en uit te waaien op het circuit. Die ‘big smile’ op die gezichten, daar doe ik het voor. We hebben er nu tien en er staan nog tien Furori’s op de productieplanning.”

“Ondanks dat de leraren vroeger het tegendeel vermoeden, is het met mij juist heel goed gegaan in het leven. Maar je hebt er niks aan om bovenop je geld te gaan zitten. Je moet ervan genieten. Je moet je vermogen delen. Met de Furori’s kan ik dat doen en dat maakt mij een zeer gelukkig man!”



ceeslubbers Zwolle
Event Autosalon

Cees opent speciaal voor Zwolse Peperz op zondagmiddag 2 november de deuren van zijn walhalla. Van 14.00 tot 16.00 uur mogen 40 stadsgenoten naar binnen om zich te wentelen in de pracht en praal van de supercars en de zeldzame klassiekers. Opgeven kan hier!

Meer informatie over Furori: www.furori.eu


* Cees restaureert zijn bijzondere auto’s samen met Maarten en Gerrit, zijn vaste monteurs.


ceeslubbers Zwolle
DEEL:

Plaats een bericht



CAPTCHA Image
Reload Image



3 Reacties