11 DECEMBER 2014 | TEKST: MAARTJE PIERHAGEN | FOTOGRAFIE: MARGREET VLOON

@Gooitz @gestift, kent u ze?

Samen goed voor 3.208 virtuele vrienden en meer dan 450 likes. In en buiten Zwolle. Een twee-eenheid? Nee dat niet, ze vullen elkaar aan en in Blind Boxed Art kunnen zij voor het eerst hun talenten naast elkaar inzetten.
Naam: Gooitske Zijlstra & Jerry van der Bol
Leeftijd: Ergens midden in het leven
Wonen: Binnenstad Zwolle, het Grote Kerkplein
Zwols bloed: Sinds 2007 en 2011
Houden van: De wereld veroveren met Blind Boxed Art vanuit Jerry’s studio 
Bezigheid: Jerry tekent en schildert, Gooitske creëert nieuwe sociale waarden
Passie: Mensen raken en verbinden
Mooiste stukje Zwolle: De Sukerbult en onze badkamer; al tandenpoetsend uitkijken op de Peperbus
Wens voor Zwolle: Spontane Stad worden met meer nadruk op eigen DNA


Blind Boxed Art Zwolle
Onrust
Het licht stroomt van één kant binnen, onze handen bewegen onrustig boven Jerry’s werktafel, maken mooi schaduwen. Alhoewel zondagmiddag en geen haast, ontspannen is het nog niet. De woorden, zinnen, gedachten en concepten stuiteren door de ruimte, raken elkaar, weerkaatsen en vallen soms zomaar op de tafel om ontleed te worden. Om ons heen kleurrijke pop-art figuren op verschillende grootte doeken. Figuren die mee willen doen aan het gesprek, die uitdagen om gezien te worden. Niets Blind Boxed Art, alles open en bloot kunst. Het is niet eenvoudig om geconcentreerd te blijven. Dit oude technieklokaal ademt een sfeer van: ‘aan de slag, handen uit de mouwen’. Misschien is dat wat onze onrust verklaard; de productie ligt stil, we zijn niet actief aan de slag.
Blind Boxed Art
“Kunst is een visueel feestje. Het maakt blij, boos, verdrietig of angstig. Het kijken, horen, voelen of ruiken aan een kunstwerk doet iets met je en dat moet voor iedereen toegankelijk zijn.” Gooitske sleept mij mee in hun wereld. Ze vertelt met grootse armgebaren, laat foto’s op haar mobiel zien, pakt een schilderij. “Kijk Keith Haring zei ooit “Art is for everyone” en daar zijn wij het roerend mee eens. Dus bieden wij betaalbare kunst die de wereld een beetje mooier maakt. De maat staat vast, het beeld is een verrassing.” “Hoezo een verrassing? Wil de koper niet weten wat hij koopt?” Ik kijk verbaasd naar het 20bij20 doek dat voor mijn neus staat. Gooitske staat op en komt met een grote doos terug. Op de doos prijkt een lege pop en de kreet ‘Create your own’. “Een designer-toy’”, legt ze uit als ze mijn niet begrijpende blik vangt: “Beiden zijn we gefascineerd door het principe van het blind verpakken dat in de designer-toy industrie is ontstaan en waar het een groot succes is. Mensen bestellen ‘blind’ in de hoop dat zij nu juist dat ene unieke exemplaar krijgen en niet de normale bekende variant. Hetzelfde principe geldt voor de chocolade suprise eieren? Wat maakt dat je graag verrast wordt? Wat heb je er voor over?” Gooitske haalt adem en straalt: “Dat idee van verrast worden, niet weten wat je precies thuis gestuurd krijgt. Dat gevoel van verwachting, dat hebben we toegevoegd aan ons idee dat kunst betaalbaar, handgemaakt, uniek en mooi moet zijn.” Het proces achter het verzamelen en de lust om mooie dingen te krijgen, is uitstekend doordacht, want Blind Boxed Art loopt goed. “We zijn in april 2013 gestart met crowd funding. In acht dagen hadden we ons streefbedrag binnen en konden we materialen aanschaffen. Na een jaar hadden we meer dan 500 schilderijen op de post gedaan en stroomden de complimenten binnen. Dat voelt zo goed. Welke kunstenaar produceert die aantallen nog tegenwoordig?” Jerry tikt met zijn vinger op tafel, vraagt aandacht: “We zijn nu zelf gestart met het maken van designer-toys. Die willen we naast de schilderijen gaan verkopen.” Een heel guitig figuurtje met een enorme cap ligt voor me. Het doet me denken aan de GoGo’s die je ooit bij de C1000 kon sparen. Jerry pakt het mannetje op en vervolgt: “Het maak-proces is lastig. We werken met een mal en niet alle materialen komen er mooi uit. Maar over deze zijn we heel tevreden. Het is een variant van plastic, die steeds uniek van kleur en beschildering is.”

Blind Boxed Art Zwolle
‘Don’t be shy. If you like something, speak up. Everything on the wall is for sale.’ 

Jean-Michel Basquiat, protegé van Andy Warhol (levensmotto Jerry)
Being Apart Together
Jerry en Gooitske ontmoeten elkaar in 2008 in Scheveningen. Zij woonde toen al een jaar in Zwolle, hij moest er niet aan denken. Dus begon de relatie met ‘latten’. In 2011 waren ze het heen- en weergereis beu en trok Jerry bij Gooitske in. Zijn studio in het monumentale DOAS gebouw huurde hij toen al. De studio bindt hen en voelt als een filmset uit de jaren ’80. Hoge plafonds, witte muren, kiepramen met ijzeren sponningen, kleurrijke graffitistrepen tot op heuphoogte, wasbakje aan de muur, deur met raam, veel achter elkaar geplaatste doeken en in een hoek een krakkemikkige tafel met een waterkoker, thee, sigaretten, suiker en ander overlevingsgoed. Had de studio ook niet in Amsterdam kunnen zijn? “Nee”, aldus Gooitske: “Zwolle brengt de rust om gericht te kunnen ondernemen, dat heeft Amsterdam niet. Ik ben er van overtuigd dat Blind Boxed Art nooit zo snel had kunnen groeien in Amsterdam, daar worden wij te snel afgeleid. Bovendien heeft Zwolle een goede voedingsbodem voor creativiteit. De grond is hier nog niet verzadigd. Veel mensen zijn oprecht geïnteresseerd in wat wij doen en willen helpen, onafhankelijk van hun functie of sociale status. Dat in combinatie met de goede bereikbaarheid maakt Zwolle tot onze ideale uitvalsbasis.”
@gestift, nu bekend onder de naam: Jerry van der Bol Artist, is in de ban van straatkunst. ‘The Radiant Child’ is zijn favoriete documentaire. Hierin wordt onder andere verhaald over Five Pointz, een groot kaal fabrieksgebouw in New York met veel vierkante meters gevel. Dit was de grootste open art gallery ter wereld en Jerry’s werk schitterde op zo’n gevel. ‘Was’, want zoals dat wel vaker gebeurt bij straatkunst, is de plek na veertig jaar ontruimd en de kunst verdwenen. Gelukkig is er nog foto- en filmmateriaal. 
Waarde toevoegen
Doe je dat ook bij elkaar ‘waarde toevoegen’ net als in de huiskamer of op de werkvloer bij een ander? “Jazeker”, Jerry lijkt te schrikken van zijn eigen stemgeluid: “Ik ben totaal niet commercieel en dat is Gooits wel. Zij weet alles goed in woorden te vatten en kan dingen echt uitwerken. Bij mij blijft het vaak bij een wens.” Gooitske knikt, voor het eerst een tikje onzeker: “Ik denk dat ik anders heb leren kijken naar dingen.” Ze kijkt Jerry aan, hij antwoordt voor haar: “écht heb leren kijken, bedoelt ze, denk ik.” “Ja” beaamt zij. En zo laat ik ze achter, in een studio die weer volop in productie kan, ergens vlakbij de trein.
@gooitz is een Zwolse Peper, bedenker van de lampenkap verlichting in de Sassenstraat, vrijwilliger bij het Langhuis, creative member van de Hedon Music Club, netwerker en sociale waardecreator.
www.blindboxedart.nl 
www.youtube.com/watch?v=8u28GL8rX4Q 
www.gooitz.nl 
www.gestift.blogspot.com 
www.facebook.com/jerryvanderbolartist (werk hangt in Zwolle o.a. bij IQ kunstuitleen)
DEEL:

Plaats een bericht



CAPTCHA Image
Reload Image